Ruchy i stowarzyszenia
Prace remontowe
Inne
Msze Św. niedzielne:
06:30
08:00
09:30
11:00 – suma; w II i IV niedziele miesiąca - chrzty
12:30 – z udziałem dzieci
14:00 -oprócz lipca i sierpnia
17:00 – akademicko-młodzieżowa
19:00
Msze Św. codzienne:
06:30
07:30
12:30
18:00
Msze Św. codzienne w lipcu i sierpniu:
07:00
07:30
18:00
Kancelaria:
wtorek – piątek 10:00 – 12:00
oraz 16:00 – 17:30
- w I piątki miesiąca - nieczynna
sobota - 10:00 – 12:00
W lipcu i sierpniu:
wtorek - piątek
16:00 - 17:30
Kontakt:
tel. dyżurny:
+48 517 401 639
e-mail:
olsztyn.nspj@archwarmia.pl
Chrzest |
Wpisany przez Autor nieznany |
środa, 16 kwietnia 2008 15:19 |
"Kto uwierzy i przyjmie chrzest, będzie zbawiony; a kto nie uwierzy, będzie potępiony" /Mk 16,16/![]() Niejeden z was zadawał pewnie sobie pytanie: o sens, o cel chrztu. Dla niektórych jest to nic nieznaczący religijny rytuał związany z wyznawaną przez rodziców wiarą czy domowym zwyczajem. Można niekiedy usłyszeć słowa: "dziecko trzeba ochrzcić i już", "no bo jak to bez chrztu?"; "Zawsze przecież chrzci się dzieci". Bywa jednak i tak, że niektóre dzieci mają pretensję do rodziców, że zostali ochrzczeni bez ich zgody, na siłę, że nikt się ich nie pytał czy chcą należeć do tego właśnie Kościoła. Mają pretensję do rodziców, że im nie pozwolili wybrać. Twierdzą, że jak się dorośnie to wtedy powinno się wybrać wyznawaną wiarę czy przynależność do danego Kościoła. Obrzęd obmycia, z którym kojarzy się chrzest był znany także w tradycji innych kultur i religii: Judaizmu, Egiptu, Babilonu, Indii. Cel obmycia był jeden - oczyszczenie, które potrzebne było, aby bogowie przyjęli ofiarę czy modlitwę. Jednakże takiego rytualnego obmycia dokonywano osobiście, bez powoływania człowieka, który jako jedyny mógłby tego dokonać. Poza tego typu obmyciem, dokonywano i innych, o czym dowiadujemy się chociażby z Ewangelii, gdzie Ewangelista Marek zaznaczył, że: "Faryzeusze bowiem, i w ogóle Żydzi, trzymając się tradycji starszych, nie jedzą, jeśli sobie rąk nie obmyją, rozluźniając pięści. I gdy wrócą z rynku, nie jedzą, dopóki się nie obmyją. Jest jeszcze wiele innych zwyczajów, które przejęli i których przestrzegają, jak obmywanie kubków, dzbanków, naczyń miedzianych" (7,3-4). Ale gdy czytamy Ewangelie najpierw spotykamy się z dosyć dziwnym rodzajem chrztu, którego udzielał Jan Chrzciciel, a który nie był udzielany jak obecnie w imię Trójjedynego Boga. Ten chrzest jest przeznaczony dla Żydów i związany jest z "nawoływaniem do pokuty i wyznaniem grzechów". Chrzest, którego udzielał Jan Chrzciciel jest bardzo podobny to chrztu, którego udzielali najpierw Apostołowie, a obecnie kapłani czy diakoni. Udziela się chrztu jednorazowo, a przyjmujący czy proszący w jego imieniu mają świadomość, że to obmycie spowoduje wewnętrzne oczyszczenie - uwolnienie od grzechów. Jego przyjęcie jest dobrowolne, dla wszystkich dostępne i udzielane jest przez inną osobę (nie można samemu się ochrzcić!). Jednakże zarówno rytualne obmycia występujące w innych wierzeniach jak i chrzest Janowy miał charakter przejściowy, czasowy. Obmyć rytualnych dokonywano wielokrotnie. O chrzcie Janowym sam Chrzciciel mówi, że po nim przyjdzie Ten, "który chrzcić będzie Duchem Świętym i ogniem" (Mt 3,11). Jeżeli wszelkie dotychczasowe rytualne obmycia miały charakter czasowy, to co takiego jest we chrzcie, że udziela się go jednorazowo? Dlaczego się go nie powtarza? Zanim jednak damy odpowiedź na to pytanie przypomnimy sobie, czym jest chrzest, dlaczego jest taki ważny, dlaczego człowiek go przyjmuje, jakie skutki przynosi?
No dobrze, powiesz, a co z tymi, co umarli bez chrztu świętego: małe dzieci, osoby niewierzące - nieochrzczone, osoby wyznające religię, w których chrztu się nie udziela? Po pierwsze nie trzeba być pesymistą - Bóg bowiem troszczy się o wszystkie swoje dzieci, o tych wszystkich, których powołał do życia. Ponadto istnieje także tak zwanych chrzest pragnienia, który dotyczy rodziców, którzy pragnęli chrztu dziecka zanim umarło. Co do nieochrzczonych. W Liście do Rzymian czytamy: "Bo gdy poganie, którzy Prawa nie znają, idąc za naturą, czynią to co Prawo nakazuje, chociaż Prawa nie mają" (Rz 1,14). Nie można winić kogoś za to, że nie przyjął chrztu gdy to nie było możliwe. Poza tym nawet nieochrzczony postępując dobrze, uczciwie, szlachetnie, wypełnia Prawo. Chrztu udziela się jednorazowo, ponieważ ten sakrament wyciska w duszy niezatarty znak przynależności do Boga. Wartość i ważność chrztu podkreśla sam Chrystus Pan, który sam przyjął chrzest. Pojawia się pytanie: dlaczego to uczynił? Dlaczego? Aby wypełniła się wszelka sprawiedliwość, abyśmy zauważyli Jego podobieństwo do nas - ludzi, abyś uwierzył, że Boży Syn stał się człowiekiem. Wystąpił w imieniu całej grzesznej ludzkości, a więc i w twoim, biorąc na siebie grzechy całego świata - także twoje. Jakie są skutki sakramentu chrztu? To znaczy co mi daje chrzest! Po co się chrzci? Chrzest przede wszystkim: gładzi grzech pierworodny (168); wszczepia w Chrystusa (871); odpuszcza wszystkie grzechy, grzech pierworodny i wszystkie grzechy osobiste, a także wszelkie kary za grzechy (1263); wchodzi się do Ludu Bożego, do Kościoła - wspólnoty(784); na nowo kieruje człowieka do Boga, (168); bramą otwierającą dostęp do innych sakramentów (1213), zostajemy wyzwoleni od grzechu i odrodzeni jako synowie Boży, stajemy się członkami Chrystusa, zostajemy wszczepieni w Kościół. Człowiek oddany zostaje umiłowanemu nade wszystko Bogu, ofiarowany Mu, poświęca się w ten sposób głębiej służbie Bożej i oddaje się dla dobra Kościoła.(931); do wypełniania posłania, jakie Bóg powierzył Kościołowi w świecie (871), mamy również udział w Jego śmierci - bowiem pierwotnym i pełnym znakiem chrztu jest zanurzenie, które oznacza rzeczywiście zstąpienie do grobu chrześcijanina, który z Chrystusem umiera dla grzechu ze względu na nowe życie (628). Takie są owoce chrztu. Zobacz jak nieskończenie dobry jest Pan Bóg. Tyle ci ofiarował, tak wiele otrzymałeś. Nie niszcz tego!
Udział twój w misji królewskiej dokonywać ma się przez. zaparcie się siebie, przez życie święte, pokonywanie w sobie samym panowanie grzechu (KK 36). Masz doprowadzać bliźnich, swoich pokorą i cierpliwością do Króla, któremu służyć - znaczy panować. Albowiem Pan również za twoim pośrednictwem pragnie rozszerzać królestwo swoje, mianowicie królestwo prawdy i życia, królestwo świętości i łaski, królestwo sprawiedliwości, miłości i pokoju. Dlatego musisz dopomagać innym dojść do bardziej świętego życia, tak, aby świat przepojony został duchem Chrystusowym i w sprawiedliwości. Dzięki swej kompetencji, powinieneś przyczyniać się do tego, aby dobra stworzone doskonalone były dzięki pracy, technice i cywilizacji społecznej zgodnie z przeznaczeniem, jakie im wyznaczył Stwórca. Aby służyły wszystkim bez wyjątku ludzi, aby były między nich bardziej odpowiednio rozdzielane, oraz aby przyczyniały się do powszechnego postępu w ludzkiej i chrześcijańskiej wolności. (KK 37). Jako chrześcijanin masz być wobec świata świadkiem zmartwychwstania i życia Pana Jezusa i znakiem Boga żywego. Masz żywić świat owocami duchowymi (por. Gal 5,22) i napełniać go takim duchem (KK 38). Co się stało z chrztem w twoim życiu? Czy możesz powiedzieć, że jesteś dzieckiem Boga? ks.Tomasz Szałanda
|
Poprawiony: niedziela, 03 maja 2009 08:19 |